بیوگرافی کوتاهی برای آشنایی بیشتر بانامزدها(4-علی اکبر ولایتی)
وبلاگ جامع
وبلاگی جامع برای همه
 

*** علی اکبر ولایتی ***

 



 


على اکبر ولایتى در 4 تیر سال 1324، در رستم آباد، یکى از 33 روستاى شمیران در خانوادهای متوسط به دنیا آمد.

ولایتى در خانوادهاى نسبتا شلوغ (5 دختر و 1 پسر) به دنیا آمد. او کودکى آرام بود و بیشتر وقت خود را به مطالعه کتاب میگذراند، به طورى که در 9 سالگى، کتاب 7 جلدى اسکندرنامه، و در کلاس پنجم ابتدایى، کتاب کلیله و دمنه را خواند. از نوجوانى علاقه فراوانى به کتابهاى تاریخى داشت، به حدى که گاه 12 ساعت شبانه روز را به مطالعه تاریخ مى گذراند.

وی دوران ابتدایى و دوره نخست دبیرستان را در رستمآباد گذراند و در دوره دوم دبیرستان به دبیرستان جم قلهک رفت و در سال 1342 دیپلم طبیعى گرفت. در سال 1343 در کنکور سراسرى رتبه 49 کشورى را به دست آورد و در رشته پزشکى دانشگاه تهران پذیرفته شد و از سال 1342 در مدرسه قائمیه و سپس در دبیرستان جهانآراى قلهک تا سال 1350 به تدریس اشتغال داشت.

ولایتی دوره تخصص اطفال را در مرکز طبى کودکان دانشگاه تهران و فوق تخصص بیمارىهاى عفونى را در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا گذراند.

پس از پیروزى انقلاب اسلامى، مدتى معاون وزارت بهدارى بود، در دوره اول مجلس به نمایندگى مردم تهران انتخاب شد و سپس به مدت 16 سال، در دورههاى ریاستجمهورى حضرت آیتالله خامنهاى و آقاى هاشمى رفسنجانى، به عنوان وزیر خارجه خدمت کرد و از این حیث، پرسابقهترین وزیر جمهورى اسلامى به شمار مىآید.

پس از دوم خرداد 1376، با آن که خاتمى- رئیسجمهور وقت- سلیقه و دیدگاه وى را براى عضویت در کابینه مىپسندید، ولى او راهى بیت مقام معظم رهبرى شد و مشاور بینالملل ایشان گردید و هم اکنون نیز در این سمت خطیر انجام وظیفه مىکند.

صرف نظر از این شغل مهم، دکتر ولایتى در چند رشته دانشگاهى به تدریس مشغول است و در بعضى از شوراهاى مهم کشورى همچون شوراى عالى انقلاب فرهنگى، مجمع تشخیص مصلحت نظام و بنیاد دائرهالمعارف اسلامى شرکت داشته و عضو رسمى میباشد. او که داراى چندین دکتراى افتخارى از چند دانشگاه معتبر بینالمللى است، در تعدادى از انجمنهاى تخصصى و پژوهشى جهان نیز عضویت دارد.

او که از مردان سیاست روزگار ما است، خود در اهمیت مطالعات تاریخى براى حرفه سیاستمدارى مىگوید: هر کسى که بخواهد سیاست را خوب بفهمد، باید تاریخ بداند. اگر تاریخ نداند، راه بجایى نمى برد.

فعالیتهاى سیاسى قبل از انقلاباسلامى

ولایتى از نوجوانى، به دلیل علاقهمندى پدرش به سیاست، با اوضاع سیاسى موجود، آشنا شد و به عملورزى سیاسى روىآورد. او در دبیرستان، به مناسبتهاى مختلف، در اعتراض به سیاستهاى شاه، هممدرسهاىها را به تعطیلى کلاس درس و تظاهرات فرامىخواند و در این راه، بارها به ساواک منطقه رفت و مورد بازجویى قرارگرفت. به طورى که از 17 سالگى پروندهاى در ساواک تهران براى او گشوده شد.

وی از 17 سالگى (1341) به عضویت جبهه ملى دوم درآمد. در دانشگاه، به همراه مرحوم شهید لواسانى، شهید دکتر لبافىنژاد، دکتر معتمدى، دکتر جزائرى، دکتر خادمى و ... انجمن اسلامى پزشکان را، که پس از دکتر شیبانى به حال تعلیق درآمده بود، احیا کرد و با گروههاى مختلف سیاسى و روحانیت پیرو امام (ره) تماسهاى منظم برقرار ساخت.

برخی از سمتهای اجرایی و علمی

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل (از سال 1376 تا کنون) - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (از آذر ماه 1360 لغایت خرداد 1376) - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام( از بدو تاسیس تا کنون) - عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی (از سال 1368) - دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت (ع) (ازسال79 تا مهر 1381) - نماینده تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی - معاون وزیر بهداشت - استاد تاریخ روابط خارجی ایران در دانشکده روابط بینالملل وابسته به وزارت امور خارجه - استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - رئیس شورای عالی نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران - عضو هیأت مدیره نظام پزشکی تهران (از3 مهرماه 1370) - عضو شورای عالی سیاستگذاری دایرهالمعارف دفاع مقدس - عضو پیوسته منتخب فرهنگستان علوم پزشکی ایران (از سال 1369) - عضو هیئت امنای بنیاد دایرهالمعارف اسلامی برای 3 دوره - عضو هیأت امنا ی دانشگاه علوم پزشکی تهران - عضو هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - عضو شورایعالی انستیتو تحقیقاتی سل و بیماریهای ریوی کشور - رئیس هیأت تحریریه مجله پزشکی جمهوری اسلامی ایران - رئیس هیأت مدیره انجمن متخصصین بیماریهای عفونی و گرمسیری ایران - رئیس شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران - رئیس گروه اسلام معاصر ـ بنیاد دائرﻩالمعارف اسلامی - رئیس مرکزآموزشی پژوهشی درمانی سل و بیماریهای ریوی

منبع:صبح وصال


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

شنبه 4 خرداد 1392برچسب:, :: 11:33 :: نويسنده : زاهدی

درباره وبلاگ


سلام سلام خیلی خوش اومدین امیدوارم حداقل یه مطلب به دردتون بخوره بیشتر سعی ام تو وبلاگ برای مسایل فرهنگی و مهدویت و آخر الزمان هست اما روی برخی مسایل دیگه هم کار میکنم در هر صورت امیدوارم با نظرات خودتون منو از کمبود ها با خبر کنید تا رفع کنم و بهتر در خدمت باشم
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 403
بازدید کل : 10603
تعداد مطالب : 192
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1